Аманда Хокинг е млад американски автор, който издава книгите си почти изцяло в електронен формат. Тя пише за зомбита, вампири, феи. Книгите й са изпъстрени с много екшън и много фантастика. Аманда Хокинг е и пример за това как могат да се заобиколят издателите и хартиените копия и да се печели реално от продажбите.
Общоприетото схващане е, че за да стане известен, един автор има нужда от стабилен договор с голям издател. Обратно на това Аманда Хокинг печели парите си сама - тя е сред най-добре продаваните писатели в магазина за електронни книги Kindle на Amazon.
Успехът на Аманда
е тема на множество публикации в последно време - заради ACTA, заради интернет, заради милионите, които тя печели и ... заради самия успех, който някои смятат за исторически.
Това, което историците може да пропуснат, е решаващата роля на Мъпетите в тази история.
За да разберем жизненоважната връзка с мъпетите, трябва да се върнем до април 2010 г. Хокинг е в мизерно обзаведения си апартамент в Остин, щата Минесота, без пукната пара и разочарована, прекарвайки няколко години в безуспешни опити да заинтеригува издателите със своите произведения. И за да се влошат нещата, тя научава, че изложбата на Джим Хенсън, създателят на Мъпетите, идва в Чикаго по-късно тази година, а тя не може да си позволи пътуването. Като голям фен на Мъпетите, тя е повече от готова да шофира осем часа, но няма пари за бензин, да не говорим за хотел за през нощта. Какво може да направи?
Тя решава да вземе един от многото романи, които е написала в предходните девет години, всички от които са били отхвърлени от безброй издателства, и го публикува в магазина за електронни книги Kindle на Amazon. Всичко, от което се нуждае за пътуването до Чикаго, са $ 300 (£ 195).
През октомври 2010, шест месеца по-късно, Хокинг е спечелила не само необходимите 300 щатски долара, от които се нуждае, но и допълнително 20 хил. USD, след като е продала 150 хил. копия на книгите си. А за последните 20 месеца, младата новелистка е продала 1,5 млн. копия от своите книги и е спечелила 2,5 милиона долара. Всичко това благодарение на себе си. Без агент или издателска къща.
Така че нека историците вземат под внимание следния факт: Аманда Хокинг успява да отиде до Чикаго, за да види Мъпетите. И по този начина успява да направи революция в книгоиздаването.
Хокинг вече не живее в малкия апартамент в Остин. Купува си своя самостоятелна къща - част от американската мечта, със собствен двор и гараж. Като дете, Аманда живее в покрайнините на Блуминг Прайъри, на около 15 мили северно от Остин, Минесота. Родителите й се развеждат, когато е още дете, живеят бедно, дори без телевизор с кабелна. "Затова четях много. Ходех често в библиотеката, или купувах книги от разпродажби. Изчитах ги толкова бързо, че започнах да чета книги за възрастни, защото бяха по-дълги. Спомням си, майка ми подари комплект от пет книги, които да прочета през лятото, а аз го напрвих за две седмици", споделя Аманда.
На седемгодишна възраст тя е прочела "Челюсти" от на Питър Бенчли и всички произведения на Стивън Кинг. Майкъл Крайтън, Шекспир, Джейн Остин, Марк Твен, Джак Керуак, Кърт Вонегът и много други хранели ненаситения й апетит. На 12 тя вече е започнала да се възприема като писател и до края на гимназията е написала 50 разкази и започва няколко романа. Първият роман, който действително завършва, "Мечтите, които не помня", е написан, когато е била на 17. Развълнувана от постижението, Аманда го отпечатва за приятелите и семейството, и също така го изпраща на няколко издатели.
"Получих отказ от всички тях. Не ги обвинявам - не беше много добър роман", казва Хокинг.
Хокинг опознава добре всички форми на писмата с откази. Някъде в новата си къща има кутия за обувки, пълна с тях. Но тя не се предава. Пише непубликувана книга след непубликувана книга. Но Аманда е упорита, защото иска да издаде първата си книга преди да навърши 26 години - това е възрастта на която Стивън Кинг издава първия си роман. До началото на 2010 г., тя е натрупала общо 17 непубликувани романа, всички събиращи цифров прах по десктопа на лаптопа й. Последното писмо с отказ, Хокинг получава през февруари 2010. Тя споделя, че не го е запазила, за което искрено съжалява, защото за нея щеше да бъде безценен сувенир.
От януари миналата година младата писателка продава около 100 хиляди копия месечно от своите около 10 заглавия - за електронни книги. Хокинг печели около 70% от приходите, дошли от нейните книги, които се продават между 0.99 долара и 2.99 долара (останалите 30% остават за Amazon). Простите сметки показват, че американската новелистка печели около 2 милиона долара годишно – изумителна сума, която никой традиционен издател в света не може да предложи на Аманда.
Щом един млад и тепърва утвърждаващ се автор (който пише тинейджърски истории за вампири и зомбита) може да печели толкова без помощта на традиционния издател, значи е възможно и други, по-утвърдени писатели да възприемат практиката на Аманда Хокинг. Това може да се приложи и не само в сферата на книгоиздаването, а и на музиката - изпълнителите ще могат печелят реално от продажбата на своите произведения в интернет, без да се налага да се приема скандалното споразумение ACTA, което вместо да се бори срещу неправомерната употреба на защитени продукти в интернет, реално ще доведе до цензура в последната истински свободна среда.