Италия се готви да отбележи на 25 ноември в напрегнат контекст Международния ден за елиминиране на насилието срещу жени, предава БТА. От началото на настоящата година до 19 ноември в страната са били извършени 295 убийства, от които 106 на жени. От тях 87 жени са жертви на домашно насилие, включително 55 - убити от настоящите си или бившите си партньори, показват данни в седмичен доклад на италианското министерство на вътрешните работи, публикуван на сайта на ведомството.
На 22 ноември горната камара на италианския парламент - Сенатът, прие законопроект за засилване на превенцията на насилието над жени, за повече грижи за жените, станали жертва на насилие и за затягане на мерките срещу насилниците на жени. Законопроектът, разработен от министърката на семейните въпроси Еуджения Рочела, беше одобрен вече от Камарата на депутатите на парламента в края на октомври. Сега в Сената той беше приет единодушно, което е рядка проява на междупартиен консенсус в Италия.
Между двете приемания на закона обаче Италия беше разтърсена от убийството на 22-годишната студентка Джулия Чекетин. Тялото на Джулия беше открито на 18 ноември изоставено в дере край езерото Барчис в района на Порденоне в областта Фриули Венеция Джулия, съобщиха италианските електронни издания АНСА, „Кориере дела сера”, Скай Ти Джи 24, Ти Джи 24 и РАИ Нюз.
Джулия живеела с баща си, сестра си и брат си във Вигоново в провинция Венеция в областта Венето. Младата жена била напът да се дипломира и да стане доктор по биоинжинерни науки в Университета в Падова. Тя била взела всичките си изпити и й оставало само да защити дисертацията си. Джулия имала нелека съдба. Преди година майка й Моника починала след тежка и дълга битка с онкологично заболяване, пише „Месаджеро”. Това силно разстроило момичето. Преди три месеца Джулия се разделила с приятеля си, нейния състудент Филипо Турета след 18-месечна връзка. По време на връзката си с него Джулия споделяла пред приятели, че нещата с Филипо не вървят, а роднини на момичето разказват, че младежът бил ревнив и обсебен от потребността да има контрол над Джулия, че имал проблеми с ученето и се страхувал, че нямало да успее да се дипломира заедно с Джулия и че пътищата им щели да се разделят заради нейната професионалната еманципация, обобщават медиите „Фан пейдж”, „Оупън онлайн”, „Месаджеро”, „Република”, „Кориере дела сера”, Ти Джи Ком 24. Поради тази причина младежът настоявал Джулия също да не се дипломира сега. След раздялата си Джулия и Филипо запазили приятелски отношения и на няколко пъти се срещали. Но Джулия разказвала на приятели и на роднини, че Филипо настоявал двамата да се съберат отново, казвал й, че е свръхдепресиран, заплашвал я със самоубийство, ако двамата не подновят връзката си.
На 11 ноември Джулия и Филипо се видели за пореден път. Двамата отишли в мол в квартала Маргера на град Местре в района на Венеция. Джулия искала да избере тоалет, с който да се яви на защитата на дипломната си работа на 16 ноември. Двойката била видяна да похапва в заведение на „Макдоналдс” в мола и след това следите на двамата младежи се губят. Джулия и Филипо бяха обявени за общонационално издирване. Техни близки се явиха и в телевизионната програма за издирване на безследно изчезнали лица. Първоначално всички мислеха, че Джулия и Филипо са се сдобрили и са организирали романтично бягство за няколко дни, след което ще се върнат. После обаче изникна съмнението, че Филипо е отвлякъл Джулия, за да не може тя да се дипломира на 16 ноември, пише „Оупън онлайн”. Постепенно обаче се очерта доста по-зловеща версия. Съсед на младата жена разказа, че в нощта на изчезването на младежите той чул викове на паркинг близо до дома на Джулия и подал сигнал в полицията, но когато полицията дошла на мястото, там вече нямало никого.
В хода на издирването полицията провери камерите на различни обекти в широк периметър от мястото на изчезването на двойката. Това доведе до откриването на запис от камера за видеонаблюдение в индустриалната зона на град Фосо, недалеч от града, в който живеела Джулия. На кадрите от записа се вижда кола, от която изскача момиче, което се опитва да избяга. То е последвано от младеж, който я преследва, настига я, нанася й няколко удара и накрая момичето пада на земята и не помръдва повече. Мъжът я вдига и я отнася в колата. Тези зловещи кадри, а и откриването на следи от кръв на улицата, на която те са били заснети, наведоха на мисълта, че с Джулия може да се е случило нещо много по-лошо. А Филипо Турета бе заподозрян в предполагаемо отвличане, причиняване на физически травми и убийство. Издирвателните усилия станаха по-интензивни и в тях се включи и хеликоптер. Така се стигна и до намиране на трупа на Джулия седем дни след изчезването й. По него имало множество рани, нанесени с нож. Някои от раните били по главата, други в областта на врата и на ръцете. Намерен бе и нож, с който се предполага, че е извършена атаката.
Според разследващи Джулия е била нападната от Филипо на два пъти, предаде АНСА. Първият път е бил около 23,18 ч. на 11 ноември в колата, с която Филипо я е откарал от мола до дома й. На паркинг близо до дома й между двата е възникнал скандал. Филипо е наръгал Джулия, тя е започнала да вика, той я е върнал насила в колата, после е залепил устата й с тиксо, за да не крещи повече и е подкарал колата към Фосо. Там около 23,40 ч. момичето успяло някак си да изскочи от колата, но Филипо я настигнал и я нападнал отново, при което момичето е паднало на земята и си е ударило силно главата, след което не е помръднало. Разследващите предполагат, че Джулия е била мъртва, когато е била изоставена близо до езерото Барчис. Според тях тя е починала от кръвозагуба от прободните рани, които е получила. Многото рани по тялото й говорят и за отчаяните опити на Джули да се отбранява, за да оцелее. Разследващите казват, че младата жена е преминала през 20-минутна агония, преди да умре. За 1 декември бе назначена аутопсията на трупа на Джулия, която ще хвърли повече светлина върху точните причини за смъртта й, допълва АНСА.
На 19 ноември Филипо Турета беше задържан в Германия в района на курортния град Бад Дюренберг край Лайпциг, предадоха италианските медии. Разследващите установиха, че преди това бягството му го е отвело от Северна Италия в Австрия, където той е използвал изцапани с кръв банкноти, за да плати на бензиностанция. От Австрия той е влязъл в Германия. Задържан е при шофиране без светлини в аварийната лента на магистрала. Не е оказал съпротива при ареста. Италианските власти поискаха неговата екстрадиция, Германия я разреши. Турета не се е противопоставил да бъде върнат в Италия, за да бъде съден там срещу повдигнатите му обвинения за умишлено убийство. По време на разпит в Германия той разказал, че след убийството на Джулия е опитал да се самоубие, но накрая се изплашил и не успял да свърши сложи край на живота си.
Убийството на Джулия породи силна реакция в цяла Италия. Бащата на Джулия Чекетин – Джино Чекетин, призова жените да говорят с близките си, ако нещо във връзката с партньора им не е наред. „Ако имате и най-малкото съмнение, че вашата връзка не е такава, каквато я искате, кажете го на някого, защото само така може да се спаси човешки живот, защото само така няма да има поредното убийство на жена”, заяви той. „Истинската любов не унижава, не разочарова, не смазва, не предава, не разбива сърцето. Истинската любов не крещи, не удря, не убива”, допълни съсипаният баща на Джулия. Той се зарече, че неговото семейство оттук нататък ще се бори всячески да не се повтарят трагедии като тази с дъщеря му.
Италианският премиер Джорджа Мелони написа в социалните мрежи, че се е надявала, че историята с Джулия ще има друг епилог. Мелони нарече убийството на Джулия „невъобразима драма” и каза, че прегръща близките на момичето в този тежък момент. „През тези дни всички се надявахме, че Джулия ще е жива. Но нашите големи страхове се потвърдиха. Тя се оказа убита. Изпитвам безкрайна тъга, когато гледам снимките на това младо и усмихнато момиче, но заедно с тази тъга изпитвам и голям гняв”, заяви още Мелони. Относно данните за убийствата на жени в Италия през годината тя почерта, че „всяка от тези жени, убита защото е „виновна”, че е свободна, е един абсурд, който не може да бъде толериран и който ме тласка още повече да следвам пътя, по който съм поела, за да сложа край на тези варварства”. Министър-председателката обяви и предстояща кампания за борба срещу насилието над жени, която цели и да насърчи използването на телефонния номер 1522, на който се подават сигнали за подобно насилие. „Но всичко това няма да послужи за нищо, ако не си припомним в този болезнен момент, че истинската любов не причинява болка, само едно болестно разбиране за отношенията между мъжа и жената може го направи”, допълни Мелони.
В редица италиански градове, сред които Падуа, Болоня, Рим, се състояха многохилядни митинги в памет на Джулия и в подкрепа на борбата срещу насилието над жените. Ден след намиране на тялото на Джулия, в града в който тя живееше - Виговано, се състоя и бдение в нейна памет с участието на над 1000 души. В бдението се включиха бащата и сестрата на Джулия. Прозвуча и музиката на Ян Тиерсен, френския композитор, който бил любим на Джулия. На бдението тогава се появиха и родителите на Филипо Турета, а бащата на Джулия каза, че не може да ги съди, защото те също преживяват трагедия.
Редица знаменитости тези дни коментираха убийството на Джулия, изразявайки съпричастност с близките й, посочва италианското издание на „Венити феър”. Певицата Елоди призова по време на концерта си в Неапол за минута мълчание в памет на Джулия. На концерта си в Падуа италианският певец Виничио Капосела посвети на Джулия песента си „Лошо възпитание”, която разглежда темата за насилието над жените и за това, че мъжете не са достатъчно добре възпитани, за да възприемат любовните връзки като израз на чувства и доверие, а са склонни под претекст, че изпитват любов да превръщат една връзка в контрол, в шантаж, в притежание, в нещо, което трови живота на жената.
Италианският поет Франко Арминио написа специално стихотворение за Джулия Чекетин. „Сега трябва да кажем стига. Джулия трябва да е последната убита жена”, се казваше в първите редове на поемата. „Ако искаме някой да ни обича, трябва да обичаме всички”, гласяха финалните стихове на поемата. Италианският певец и композитор Симоне Кристики също посвети поема на Джулия, озаглавена „Пада”. „Падат звездите от небето, пада снегът, падат листата от клоните, пада дъждът от облаците....няма нищо на света, което да не пада, но опитай да останеш изправен, да не паднеш и ти, защото знай, че на вселената не й пука за нас”, се казваше в текста на поемата. В социалните мрежи се завъртя тези дни отново монологът на италианската писателка, артистка и музикантка Ана Стери, озаглавен „Алиса в страната на ужасяващите чудеса”, в който се говори за любов, довела до брак, изродил се в системно насилие от страна на мъжа над жената, довело накрая до убийство.
Актрисите Алба Париети, Андреа Делогу, певиците Лаура Паузини и Фиорела Маноя, телевизионните водещи Симона Вентура, Барбара Д’Урсо, Паола Перего, инфлуенсърката Киара Ферани, италианската активистка Има Баталя, моделът Джулия Салеми, шоузвездата Стефания Орландо, музикантът Пиерпаоло Претели, певецът Франческо Ренга, телевизионният водещ Томазо Дзорзи изразиха също възмущението си от убийството на Джулия. Актрисата и телевизионна водеща Лучана Литицето произнесе силна реч по време на финала на риалити формата за млади таланти „Ти си това, което струваш”, в която каза, че „Има мъже, които смятат жените за своя собственост и не понасят жените да правят самостоятелни избори и да се чувстват свободни”. А италианският рок музикант Пиеро Пелу заяви, че се срамува, че е мъж след случилото се с Джулия. В програма по телевизия „Ла Сете” италианската актриса Кристиана Капотонди прочете в памет на Джулия Чекетин поемата на писателката Алда Мерини „Песента на жените”, започваща с думите: „Пея за жените, които понасят атаките на бруталните хора, и пея за чистата красота на тези жени”. Поемата на Мерини е възприемана в Италия като силен и гневен химн срещу насилието над жените. В знак на съпричастност новата „Мис Италия” Франческа Берджезио постави цветя пред дома на Джулия във Вигоново, където и други потресени италианци вече цяла седмица оставят букети, играчки и запалени свещи.
Кинофестивалът в италианския гад Чефалу, който започва утре и който тази година протича под мотото „Жената на първи план”, обяви, че проявата ще бъде посветена на Джулия Чекетин. Литературният фестивал „Повече книги, по-свободни”, който ще се проведе в Рим от 6 до 10 декември и на който малки и средноголеми издателства представят продукцията, си също посвети тазгодишното си издание на Джулия Чекетин. Книжарницата от веригата книжарници „Убик” в град Мирано в провинция Венеция аранжира витрината си в памет на Джулия, поставяйки две червени обувки с високи токчета, възприемани като символ на жените, станали жертва на насилие. До тях беше поставена и бележка с текста: „Който проявява насилие с думи е вече убиец. Думите са първите оръжия, които винаги са на разположение, за да нараняват и да лишават другите от правото на живот”.
Сестрата на Джулия – Елена Чекетин, публикува емоционално отворено писмо, в което призовава убийците на жени да не бъдат наричани чудовища, защото чудовище означава, че това е човек извън обществото, а убийците на жени са част от едно патриархално общество, което ги възпитава в културата на издевателствата над жени, съобщи „Кориере дела сера”, публикувал пълния текст на писмото. В него убийците на жени са описвани не като болни хора, а като здрави синове на патриархата. В писмото се казва още, че в това общество, в което има културата на посегателство над жените се толерира всякакво поведение, което накърнява жените, дори най-незначителното, като например желанието за контрол над жените или пък обидните подвиквания след жените по улицата. „Убийствата на жени са убийства, извършени от държавата, защото държавата не прави нищо, за да ни защитава”, казваше в писмото си сестрата на Джулия Чекетин. В него Елена призова за възпитаване на хората в любов, така че те да не възприемат любовта като притежание на другия. Тя призова и за осъзнаване, че убийствата на жени не са престъпления, извършени от любов, а престъпления, извършени от властта. „Заради Джулия не спазвайте минута на мълчание, за Джулия изгорете всичко”, каза Елена Чекетин в отвореното си писмо.
Последните думи от това писмо бяха препратка към поемата на перуанската активистка Кристина Торес Касерес, написана през 2017 г. и вдъхновена от серия от убийства на жени в Латинска Америка, съобщава „Венити феър”. В нея се описваха знакови убийства на жени в различни латиноамерикански страни. „Ако утре дойде моят ред, ако утре не се върна, мамо, разруши всичко. Ако утре дойде моят ред, искам да бъда последната”, завършва текстът на поемата на Касерес, която бе перифразира в отвореното писмо на сестрата на Джулия. Самата поема на Касерес буквално тези дни също заля социалните мрежи. А призивът в нея и в писмото на Елена Чекетин да не се спазва минута мълчание в памет на Джулия, защото мълчанието означава премълчаване на причините за убийствата на жени, беше последван от ученици в редица италиански гимназии още във вторник. Тогава по разпореждане на министъра на образованието Джузепе Валдитара трябваше да се спази минута мълчание в памет на Джулия, но учениците предпочетоха да аплодират и да вдигат шум в памет на убитата студентка, защото само вдигайки шум ще бъде привлечено вниманието на властите към един сериозен проблем. Участниците в редица демонстрации в Италия в памет на Джулия също предпочетоха да вдигат шум вместо да спазват минута мълчание. В град Монастиер в провинция Тревизо в областта Венето навършващата 100 години Джема Ванцан поиска от хората вместо да й честитят рождения ден също да вдигат шум в памет на Джулия Чекетин, предаде АНСА. Тя разказа, че нейният съсед е тормозел жена си години наред и това се е запечатало в съзнанието й. Сега този спомен е бил съживен от трагедията с Джулия.
Италианската министърка на висшето образование Анамария Бернини съобщи, че Джулия Чекетин ще бъде обявена посмъртно за доктор по специалността, която е изучавала. А италианският министър на външните работи Антонио Таяни обяви, че на името на Джулия ще бъдат учредени стипендии за образоване в Италия на чужди студенти. В началото на седмицата в памет на Джулия в университета в Падуа се състоя възпоменателна церемония. По време на нея ректорката на университета Даниела Мапели съобщи, че ще бъде организирана специална церемония за посмъртното дипломиране на Джули Чекетин. Мапели подчерта, че убийството на Джулия е потресло толкова много италианците, защото жертвата и насилникът са млади хора, родени след 2000 г. в едно модерно общество, в което се очаква нещата да са се променили, но всъщност се оказва, че не е така.
Случаят с Джулия Чекетин породи шок в Италия в момент, в който два филма повдигнаха темата за насилието над жени. В края на октомври дебютният филм на италианската актриса и режисьорка Паола Кортелези „Все още има утре” спечели три награди на международния кинофестивал в Рим. Продукцията получи наградата на зрителите, специалната награда на журито и наградата за режисьорски дебют за Кортелези. Черно-белият филм, разказващ за тежкия живот на жена, тормозена от съпруга си и опитваща се да предпази дъщеря си от подобна съдба, се завъртя и в киносалоните в Италия и вече е най-гледаната италианска продукция от началото на годината. За първите две седмици от пускането на филма по екраните бяха продадени над 1 милион билети за него, посочват „Рома тудей” и „Кориере дела сера”.
На 14 ноември по РАИ Уно започна излъчването на сериала „Чирчео”, посветен на груповото изнасилване и малтретиране на тинейджърките Донатела Коласанти и Розария Лопес от трима младежи от близки до неофашистките среди, извършено на 29 септември 1975 г. По време на насилието Лопес умира, а Коласанти оцелява само защото се прави на умряла часове наред. Тя е открита в багажник на колата на насилниците заедно с трупа на Лопес от случаен минувач. Следва дълга съдебна битка, в края на която тримата насилници са осъдени на доживотен затвор, като единият от тях, съден задочно, тъй като успява да избяга преди началото на процеса, се оказва в испанския чуждестранен легион под фалшива самоличност, а после умира от свръхдоза, без да попадне зад решетките. Другите двама насилници успяват в даден момент да избягат от затвора, но са заловени и върнати. Единият от тях успява да постигне намаляване на присъдата си от доживотна на 30 години и дори да си осигури по-облекчен режим на задържане, при който разполага с часове и извън решетките. Когато е навън, той изнасилва и убива със съучастник съпругата и дъщерята на покаял се член на мафията, с когото се запознава в затвора и затова получава нова доживотна присъда, припомня изданието „Роба да доне”.
Тези дни родителите на убиеца на Джулия пък на два пъти коментираха престъплението на сина си, като първо казаха, че са потресени от него, но после отхвърлиха упреците от страна на близките на Джулия, че са семейство, в което децата са възпитавани на патриархално отношение към жените. Те заявиха, че според тях Филипо трябва да понесе отговорност за извършеното, но че вероятно престъплението му е проява на моментно замъгление на разсъдъка. Близките на Филипо казаха, че са съпричастни с близките на Джулия, но добавиха, че те самите сега преживяват тежък момент, съобщава Скай Ти Джи 24.
Убийството на Джулия породи и критики към управляващите. Италианската телевизионна водеща Лили Грубер разкритикува правителството на Мелони, че не полага достатъчно усилия в борбата с патриархализма в Италия. Тя определи премиерката Мелони като въплъщение на патриархалната култура в страната. В отговор на което Мелони публикува снимка, на която позира заедно с дъщеричката си, майка си и баба си. „Както се вижда, тази снимка показва четири поколения на патриархална култура в моето семейство”. Мелони е огледана от майка си, след като баща й изоставя семейството й, когато тя е много малка. Самата тя от повече от месец отглежда дъщеря си сама, след като се раздели с партньора си. „Не знам как успяват някои хора да намират куража да превръщат в политическо оръжие дори и най-ужасяващите трагедии, за да атакуват правителството”, коментира Мелони по адрес на журналистката Грубер, предаде АНСА. Съпартийци на Мелони също определиха изказванията на Грубер като смешни и абсурдни.
Същевременно лидерката на опозиционната Демократическа партия Ели Шлайн призова в борбата срещу убийствата на жени политическите сили да забравят за различията си и да приемат закон за задължително преподаване в училищата на уважение към жените. „Наказанията не са достатъчни, ако няма превенция”, заяви тя.
Джулия Чекетин е третата убита Джулия в Италия от началото на годината. През пролетта страната беше потресена от убийството на Джулия Трамонтано, бременна в 7-ия месец. Тя беше намушкана многократно от годеника си Алесандро Импанятиело, който не искал да живее повече с нея и бебето им, а мечтаел да започне нов живот с друга жена. Разследването показа, че мъжът преди това се опитал да отрови Джулия. Първото убийство на жена в Италия за тази година отново беше на италианка на име Джулия. На 4 януари в Генуа Джулия Донато беше застреляна от приятеля си Андреа Инкорвая, който после се самоуби. Тогава близки на жената разказаха, че от известно време приятелят й започнал да я ревнува и контролира.
В усилията срещу насилието над жени всеки жест е важен, дори и най-малкият, обобщава АНСА и съобщава, че в Милано 19-годишна жертва на домашно насилие е била спасена благодарение на жест, който направила с ръка и който означавал призив за помощ от страна на жертвите на подобно насилие. Жестът бил разпознат от камериерка, която се притекла на помощ на жертвата, допълва новинарската агенция и публикува видео в сайта си, в което се вижда въпросният жест.