Симфоничният оркестър на Принстънския университет представя за първи път у нас музика от Самюел Колридж-Тейлър. Това ще се случи тази вечер на концерта, който дава начало на 23-тия "Европейски музикален фестивал" в София, съобщават от "Кантус фирмус".
Над 100 млади музиканти от САЩ ще излязат на сцената на зала "България", за да представят програма от творби също и на Александър Бородин и Густав Холст. На диригентския пулт ще застане маестро Майкъл Прат, който ръководи състава вече 45-и сезон.
Концертът ще започне с "Половецки танци" из операта "Княз Игор" от Александър Бородин. Основният акцент на вечерта ще бъде изпълнението на симфоничния цикъл "Планетите" от Густав Холст. Творбата е завършена през 1917 година и отразява интереса на композитора към астрологията. Партитурата е не просто за стандартен симфоничен оркестър, а предвижда четворен състав на дървените духови инструменти, което съответно създава една масивна оркестрова звучност. За изпълнението на последната част, “Нептун”, която е за дамски хор и оркестър, в събитието ще се включат момичета от младежката хорова капела към НМУ "Любомир Пипков“ в София с диригент Славил Димитров.
Откритие за българската публика ще бъде изпълнението на Балада за оркестър в ла минор, оп. 33 от британския композитор Самюел Колридж-Тейлър (1875–1912), която ще звучи за първи път в България, коментират организаторите.
Авторът е роден в Лондон през 1875 г. Майка му е англичанка, а баща му - от Сиера Леоне. Композиторът е възпитаник на кралския музикален колеж в Лондон. След завършване на образованието си работи като преподавател в музикалното училище Crystal Palace и дирижира оркестъра на консерваторията в Кройдън. Осъществява няколко турнета в САЩ през първите години на 20-и век, които са много успешни. Става известен с трите си кантати върху епичната поема от 1855 г. "Песен на Хаяуата" от американския поет Хенри Уодсуърт Лонгфелоу. Тейлър постига такъв успех, че в Ню Йорк бели музиканти с възхищение го наричат "Черния Малер“.
Неговата "Балада“ в ла минор е ранна композиция, създадена само година след завършването на Кралския музикален колеж. Тази творба с прекрасни мелодии и пищна оркестрация дължи съществуването си на великия английски композитор Едуард Елгар, който е наставник на младия музикант в колежа, разказват от "Кантус фирмус". Елгар получава поръчка от "Фестивала на трите хора“ в Глостър през 1898 г. да напише оркестрово произведение, но понеже е твърде зает, той настоятелно моли комисията да предложи поръчката на младия Колридж-Тейлър.
"Той все още търси признание и е най-способният човек сред младите композитори“, пише Елгар на организаторите. След като фестивалът се вслушва в молбата му, Колридж-Тейлър написва "Балада", която развива неговия авторски почерк и същевременно запазва най-добрите традиции на късно-романтичния европейски стил.