Кажете здравей на Ameca, един от „най-напредналите в света хуманоидни роботи“, проектиран да имитира редица човешки изражения от радостни до шокирани, но които са еднакво впечатляващи и страховити.
Най-новата версия, която виждате тук, е второто поколение на модела и разполага с над 12 повече мотора в лицето си, което означава повече изражения на лицето от своя предшественик. Вече може да бърчи нос, да намига и да свива устни.
Хуманоидният робот вече разполага с 27 двигателя в лицето и допълнителни пет във врата. Те са 12 в устните, два в челюстта, четири в очните ябълки, четири в клепачите, четири във веждите и един в носа.
Има и десетки двигатели в тялото, ръцете, китките и пръстите, които му позволяват да движи горните си крайници.
Може да се успокоите, ако разберете, че Ameca е неподвижен и не може да ходи засега.
Използвайки усъвършенствана технология за улавяне на движение, роботът е в състояние да възприема изражение на човешко лице и да го имитира, като неусетно движи многото си двигатели. Също така е способен на движения на ръцете като махане, и използва ръцете си, за да помаха в отговор.
„Човешкото лице е комуникационен интерфейс с много висока честотна лента – можем да кажем толкова много само с изрази, думите не винаги са необходими“, се казва в изявление на Engineered Arts, изпратено до IFLScience.
„Ние работим върху роботи, които са напълно естествени при комуникация, роботи, които могат както да четат, така и да генерират емоционални знаци, използвайки изражения на лицето“, добавят от Engineered Arts.
Автоматизираното разпознаване на реч е добавено към други роботи, създадени от Engineered Arts, което позволява на хората да водят разговори с робота. Те обаче казват, че тази технология все още не е много напреднала и не може да интерпретира фините аспекти на езика като сарказъм, тон на гласа или контекст.
Компанията Engineered Arts изминава дълъг път, откакто е основана през 2005 г. Един от първите им роботи е RoboThespian, очарователен, макар и карикатурно изглеждащ хуманоид, който може да рецитира речи и песни, но му липсва реализъм. След това се появява Mesmer, хиперреалистичен робот, който изглежда като манекен на човек. Липсват му обаче някои от фините движения, които Ameca успява да направи.
Възможно е да купите Ameca или да ги наемете за събитие, конгрес или реклама. Ако имате парите, дори е възможно Engineered Arts да направи персонализиран робот по ваш образ.
Влогърът Том Скот всъщност получава собствен робот от Engineered Arts, който прилича на него.
Всяко нещо с външен вид много подобен на човек може да бъде обект на т.нар. "ефект на зловещата долина", но най-често срещаните примери са андроиди, герои от компютърни игри и реалистични кукли.
Защо Ameca изглежда малко страховито?
През 1970 г. за първи път японския роботостроител Масахиро Мори изказва хипотезата, че когато роботите стават все по-човекоподобни, хората ще ги намират за по-приемливи и привлекателни от техните механични двойници. Но това остава вярно само до известна степен. Когато роботите приличат на човек, но не съвсем, хората развиват чувство на безпокойство и дискомфорт. Ако приликата с човек се увеличи отвъд тази точка и стане много близко до човека, емоционалната реакция става отново положителна. Именно това отличително потапяне във връзката между подобието на човек и емоционалната реакция на хората се нарича "зловещата долина".
Защо се чувстваме толкова дискомфортно? В момента има три теории, които изглеждат правдоподобни.
Първата хипотеза твърди, че зловещата долина може да възникне на границата, където нещо преминава от една категория в друга, в този случай между не-човек и човек.
Според втората, наличието на долина може да зависи от това дали сме в състояние да повярваме, че почти човешки същества притежават ум като нас. Проучване на Кърт Грей и Даниел Уегнер (Kurt Gray and Daniel Wegner) установява, че роботите са изнервящи само когато хората смятат, че имат способността да усещат и преживяват нещата, а роботите, които не изглежда да притежават ум, не са плашещи.
Последната убедителна област за бъдещи изследвания е, че тайнствената долина възниква поради несъответствия между аспекти на външния вид и/или поведението на робота. Работата на Анджела Тинуел (Angela Tinwell) разглежда много видове несъответствия, включително синхронизация на речта, скорост на речта и изражения на лицето. В едно проучване от 2013 г. почти човешки агенти, които реагират на стряскащ шум, като показват изненада в долната част на лицето си (а не в горната част), се оказват особено зловещи. Това проучване предполага, че това може дори да напомня модела на експресивно поведение, проявявано от хора с психопатични черти.
Последното изследване на Стефани Лей (Stephanie Lay) от 2015 г. се основава на откритията на Тинуел и разглежда реакциите към лица с различни емоционални изрази, показани в очите и останалата част от лицето. Тя открива, че най-зловещите комбинации са тези, при които щастливи лица са съчетани със страхливи или ядосани очи, което вероятно предполага, че агентът се опитва да потисне неприятна емоция.
Науката за андроидите напредва бързо и създава все по-реалистични роботи. Зловещата долина не би съществувала, ако роботът бе неразличим от човек, защото вече няма да има относителен спад в емоционалната реакция.
Една теория, тази за зловещата стена, предполага, че винаги ще е възможно да различим изкуственото от човешкото, защото докато роботите стават все по-реалистични, ние също ще ставаме по-чувствителни и винаги ще можем да кажем дали нещо не е наред.
Second-Generation Of "World's Most Advance Humanoid Robot" Is Here To Say Hello, IFLScience
Uncanny valley: why we find human-like robots and dolls so creepy, Stephanie Lay, The Conversation