Анимационният филм "Сляпата Вайша" на Теодор Ушев по едноименния разказ на Георги Господинов бе удостоен с приза "Валоа Рене Лалу" за най-добър късометражен филм на фестивала на франкофонския филм в Ангулем, Франция, съобщи АФП.
Творбата на режисьора Теодор Ушев е заснета с помощта на технологията "Окулус рифт" (Oculus Rift) и се гледа със специални очила, които добавят компютърно симулирана реалност около зрителя.
Аниматорът споделя пред Bulgaria ON AIR, че животът на художника и аниматора не е лесен, а при него успехът се е случил след денонощна работа.
"Толкова много филми съм направил, че понякога ми е трудно да ги различа. Постоянно има нови филми и новите идеи се развиват", разказва Ушев.
Кинорежисьорът преподава навсякъде по света. Провежда лекции и майсторски класове и обясни, че студентите не са богати.
"Виждал съм много бедни хора, който едва свързват двата края. Половината ми от класа работят като сервитьори и чистачи. Това, което се случва у нас, не се случва само тук. За съжаление хората, които живеят от изкуство в цял свят, не са много, но има такива. Именно те трябва да показват пътя на младите", настоя Ушев.
Според него не е толкова трудно да се живее от изкуство и да работиш това, което искаш.
"Важно е човек да си следва мечтата, но да я следва умно и да не се вманиачава, защото това е най-лошото нещо", категоричен бе гостът.
По думите му, когато творец се вманиачи, загубва връзката със живия живот, тогава той е свършен.
Теодор Ушев разказа, когато останал да живее в Канада, е бил по-богат от всякога, но се е чувствал нещастен и е решил, че това не е за него.
"Моят флирт с дизайна продължи 3 години", поясни гостът. - Вече 13 години работя в канадската филмова академия. Да попаднеш там не е много лесна работа, защото това е меката на авторската анимация. Засега успявам", заяви кинорежисьорът.
По думите му в България не може да съществува изкуство или кино на пазарен принцип, защото пазарът е много малък.
"Държавата трябва 100% да се грижи за съществуването на киното. Когато някой български режисьор спечели някоя награда - това е пропаганда за България", смята Ушев.
Според него има място под слънцето, както за новите технологии, така и за рисуваната анимация.
"Трябва да следиш тенденциите и да бъдеш различен от това, което масово се прави", заключи Теодор Ушев.
За най-добър филм на фестивала във Франция бе определена стоп моушън анимацията "Животът ми като тиквичка"(Ma vie de courgette) на режисьора Клод Барас. Продукцията е френско-швейцарска и е адаптация на романа от 2002 г. "Автобиография на една тиквичка" на Жил Пари.
Наградата на зрителя и тази за най-добър сценарий грабна канадецът Луи Беланже за "Плевелите" (Les Mauvaises Herbes). За най-добра актриса бе избрана Лина Ел Араби за ролята й в "Сватба" (Noces), a призът за най-добър актьор си поделиха Себастиан Убани за ролята си в "Сватба" (Noces) и Антоан-Оливие Пилон за "1:54". Наградата "Мартин Морел" отиде при Дидар Домери, Лоран Боден и Гаел Нуай за "Банг Ганг" (Bang Gang).