Историкът академик Георги Марков, от Института за исторически изследвания към Българската академия на науките, и съпредседател на Дружба „Родина”, пред Агенция “Фокус”
Фокус:Академик Марков, според Вас, кой стои зад всичко това, което се говори – Европейски институт „Помак”, партия „Помак” и т.н.?
Георги Марков:С Ефрем Моллов имахме спор за характера на Балканската война. Когато неговият институт издаде един пасквил, една книга, която не почива на факти, обявявайки Балканската война за зло за Родопите, аз тогава му казах в лицето, че обичам мед, но не съм пчелар. Да си пчелар, е трудна професия. Моллов по професия е пчелар. Казах: „Вижте, гледайте си пчеларството, но не се занимавайте с исторически „изследвания”. Но, за жалост, той играе една игра, в която аз виждам намеса отвън. Неслучайно се появи един активен сайт, през Стокхолм, наречен „Помак”, появи се и този Европейски институт „Помак”. След като той се провали в изборите и набра нищожен брой гласове в листата на ГОРД, сега той излиза с опит за собствена партия. Но това е поредният опит да се направи такава партия. Имаше опит още през 90-те години, който се провали. Трябва много внимателно да следим подобен експеримент, защото целта е да се откъснат и да се противопоставят българите мохамедани на българите християни. Това е едно много опасно начинание, една тенденция към сепаратизъм в Родопите, и според мен, е в резултат на смесване на ислямизма и неоосманизма в съседна Турция, за жалост.
Фокус:Имаше помашка телевизия в северна Гърция, четем периодично за помашки речник и литература. В Гърция по-напреднали ли са, в сравнение с нас?
Георги Марков:Много по-напреднали са. Там, още преди 15 години, издадоха гръцко-помашко речник, а преди две години направиха помашка телевизия в град Ксанти. Тогава те казаха, че, виждате ли - по-добре е да направим помашки етнос, отколкото, помаците в Беломорието да се турчеят. След това вече този проект за помашкия етнос беше прехвърлен и в България миналата година. Това е проект за помашкия етнос на професор Евгения Йорданова от Нов Български университет, с разни нейни колеги от Нов Български университет и от Югозападния университет. Те направиха един голям проект, забележете, финансиран от Фондация „Фридрих Науман” (това е партийна фондация на Германската Партия на свободните демократи, но през Либералния алианс и ДПС). И започнаха да говорят и да пишат за помашкия етнос. Така че - това не е случайно. ДПС, разбира се, сигурно ще се обяви против такава партия „Помак”, тъй като ще се опасява, че Моллов ще им посегне на част от електората. Така че ДПС играе, но по друг начин. Миналата година на тази конференция, на която аз успях да стигана до нея, в началото на май миналата година, бяха поканени – един професор от Одринския университет, който говореше за помашки турци на Балканите, направо за помашки турци, и един професор от Сараевския университет, който пък прославяше Тито как е направил мюсюлманската нация в Босна. Аз им казах, че ние сме се опарили на другата нация, която е направила – македонската нация, която Тито направи, и казах, че не искаме техния горчив опит. Всъщност голямата трагедия в Босна е, че се клаха сърби християни и сърби мюсюлмани. Така че – не са случайни и този проект за помашки етнос на Евгения Иванова, и партия „Помак”, на Моллов, и неговия институт.
Фокус:Какъв интерес имат подобни либерални фондации да финансират такива изследвания на Балканите?
Георги Марков:Ние протестирахме с едно писмо до Германското външно министерство, като попитахме - как може една съюзна държава като Германия да финансира сепаратизъм в България? Те ми отговориха, че това е партийна фондация, не е държавна фондация. Либералите обясняват, че били много широко скроени и, че трябва да има права на етнически и на религиозни малцинства… Но така става нещо друго. При положение, че ние сме обременени още от Османската империя, след насилствената ислямизация, когато така наречените помаци, са хвърлени срещу своите братя българи, има едно разделение, което ние се борим да преодолеем. Отдавна, още в 1937 година, в програмата на Дружба „Родина”, основана в Смолян, е записано: „Ние, независимо от религиозното си вероизповедание, ние сме българи и ние трябва да бъдем заедно”.
А тези, които имат интерес да бъдем разделени, искат да се получи противопоставяне. Ако вземете книгата на Ахмет Давутоглу, той там съединява исляма с неосманизма и казва: „Ние сме османци, ние имаме османо-турско геополитическо пространство на Балканите, северна Африка, Близкия изток, Кавказ, Средна Азия. В Анкара лелее един имперски синдром, но, което е много важно - той очертава дъгата на исляма на Балканите. Започва от Босна и Херцеговина, там създадоха една ислямска държава, сетне през Косово, Албания, Македония, Родопите, Западна Тракия и Източна Тракия. Така че Родопите са част от тази дъга на неосманизма.
Фокус:Да ви върна на този случа на Европейския институт „Помак” и партия „Помак”. Доколкото съм запозната, в тезите на Моллов, има откровени глупости от сорта на това: Вселенският произход на помаците, космическите енергии и произход и т.н. Как е възможно сериозни хуманитаристи и сериозни фондации да работят с такъв човек?
Георги Марков:Ако питате тази Евгения Иванова, тя ще каже, че няма нищо общо с Моллов . Те взаимно не се признават, но всъщност имат една обща цел - да се създава помашки етнос. Тогава аз заявих – ние, българите, сме много изстрадали. Трябва да се престане вече. Тито направи македонската нация – още берем тези горчиви плодове. Ако някой смята, че може да отделя Родопите, и да противопоставя българите мохамедани на българите християни, това е недопустимо, според мен. За съжаление, държавата в лицето на нейните институции, сега се занимава с какви ли не неща. Знаете, че сме в криза - икономическа, политическа, обществена. Но това е нещо, което не бива да се пропуска. Защото това е твърде опасно. Аз виждам, че Моллов сега се разхожда по телевизиите и разправя какво ли не. На пръв поглед изглежда несериозно, но трябва да бъде пресечено. Най-малкото не трябва да бъде допусната регистрация на подобна партия, така както не беше допусната регистрацията на „ОМО Илинден”, защото те са много сходни.
Фокус:Защо всички се упражняват върху това население, както вие казахте, не от днес и се след 90-те години, а и от по-рано?
Георги Марков:Много са патили нашите братя от Родопите и поради това трябва да им се подаде ръка. Аз твърдя, че от християнското мнозинство - българи трябва да се промени отношението. Защото ние познаваме Родопите от спа хотелите на Велинград до пистите на Пампорово на юг. А има много читави хора, здрави българи, и то говорещи един чист български език. Ние се шегуваме в нашата академия: „Академик Марков, пак ли ще пиете айран?” и аз викам стига с тоя айран, това е турска дума. Идете в Родопите, за да учите чист български език – там казват мътеница или бърканица. Затова ние трябва да се отворим. Чувам тук в София приказки: „Какво правиш там, с онези помаци по Родопите…”. Викам: „Я млъкнете, защото вие не ги познавате”. Аз съм зает човек, но се включих в Дружба „Родина”, защото това е не само обществена, но и национална кауза. Ние трябва да бъдем заедно, независимо от това каква религия изповядваме. Религията е нещо много лично, но трябва да си бъдем българи.
Фокус:Когато е била създадена дружба „Родина” навремето, каква е била основната и цел?
Георги Марков:Млади хора, българи мохамедани, я създават 1937 година. Те казват, че Родопите се нуждаят от едно закъсняло Възраждане, защото наистина Родопите са били изостанали, в сравнение с други краища на Отечеството. Тогава се създава Дружба „Родина” и там местното население я наричат „Културата”. Те приемат за химн на организация „Мила родино” , а тази песен става през 1964 г. национален химн. Те променят бита на хората, хвърлят фереджета, шалвари. Те говорят, че жената трябва да бъде образована, че момичетата трябва да посещават училище. Корана е преведен на български език. Българите мохамедани се отделят в отделно мюфтийство и в джамиите се служи на майчин български език, а не да се пулят на арабски, който никой не разбира. Сменят се имената - доброволно. Има около 75 000 сменени имена. Като забележете, Камен, който е председателят на Дружба „Родина”, взима името Камен Боляров. Той запазва вярата си. Това не е по милиционерски, когато им сменяха имената и Мерал – Митко, по първата буква. Не може един мюсюлманин да бъде Митко. Сменят се имената тогава масово. Но, за съжаление, след 9 септември 1944 година, Дружба „Родина” е обявена за фашистка, защото, забележете, в края на молитвата, ходжата вместо да завърши молитвата с „За Негово величество султана”, той я завършвал с „Борис Трети, царя на българите”. И са преследвани по лагери, по затвори, самият Камен Боляров е убит... Трагична история е това безумие с унищожаването на Дружба „Родина”след девети септември. Това безумие аз го слагам като национално предателство до насилствената македонизация пак по същото време след 1944-та година. Ако не беше унищожена Дружба „Родина”, много проблеми в Родопите нямаше да се случат.
Фокус: Свикнали сме да гледаме на македонизацията като на съвсем отделен процес. Вие сега казвате, че ги слагате едно до друго?
Георги Марков: Слагам ги, защото това е политиката на една партия, която е вярвала, че Интернационалното, или, както те казват, социалният и класов въпрос е над националния. Имало е случаи, когато местни партизани там си слагат фесове на главите, и се явяват пред българите мохамедани и казват: „Върнете си фесовете”. Това просто е национално предателство. Фесове и шалвари, и имена, и така просто унищожават една родолюбива организация. Затова я възстановихме, на 1 ноември 2009-а, за Деня на народните будители, в аулата на Софийския университет. Дружба „Родина” вече има структури в Родопите и дори основахме структура преди месец и половина в село Български извор. Защото не бива да забравяме, че има българи мохамедани и в Тетевенско, Ловешко.
Фокус: Как ви посрещнаха там?
Георги Марков: Много добре ни посрещнаха и аз се радвам. Това са едни много запазени хора, имат патриархални нрави, селата им са пълни с живот, за разлика от нашите тъжни картинки по другите села като обикалям. И хората са много патили, много са страдали и аз им казвам: „Не слушайте онези, които ви плашат с нов Възродителен процес. Говорят глупости, че ще ви сменят имената. Не, вие си запазете имената, това е ваше право”. Но трябва да бъдем заедно, българи. Това е, защото живеем в едно общо Отечество. Недай си Боже, ако се случи разделение, противопоставяне, то ще бъде лошо за всички нас. И тези хора са мъдри, те са много по-мъдри от политиците, които управляват държавата.
Фокус: Като цяло ние сме с доста предразсъдъци към това население. Това по какъв начин се отразява на общуването? Те имат ли подобни предразсъдъци спрямо нас?
Георги Марков: Да, и те се насаждат, защото примерно, когато говоря с българи християни, те веднага казват: „Аааа, те ни клаха при Батак и Перущица, башибозука…”. Вярно е, че е имало части на българо-мохамедани в башибозука, но това е опълчението на османската армия, под командването на турски офицери. Има участие. Но знаете пък т.нар. „кръстилка” по време на Балканската война. Започват да им се сменят имената, и ги вкарват във вировете, в реките, сменят им имената, има и т.нар. „кръстилка”. После пък, по силата на Цариградския договор от 16 септември 1915 година, правителството на Радославов връща имената. В началото на 70-те години, пак им смениха имената. След 89-та година - хайде пак да им върнем имената… Но не е вярно, че всички са си върнали имената. Много си запазиха имената.
Трябва и от двете страни да си подадем ръка. Особено християнското мнозинство, не трябва да робува, защото от османското наследство още ни тежи, това разделение. Наистина имаме тежко историческо наследство, но трябва да го преодолеем в името на общото добро.